peaceduty.blogg.se

Personliga texter om fred och frihet i en alltmer komplex värld. Maktdelning genom balans mellan marknadsstyrning och demokrati. Hur går det med landsbygden under tilltagande urbanisering. Men framför allt - var finns den enskilda människan, hur blir hon synlig. Var finns musiken?

Min mattelärare

Publicerad 2020-08-11 23:28:00 i Allmänt,

Min mattelärare i Högre Allmänna Läroverket för Gossar å Norrmalm (Norra Latin)  hette Krook. Adjunkt Krook. Förutom att han tydligt älskade sina ämnen fysik och matematik var han bevandrad i matematikens underbara historia. Särskilt de gamla grekernas geometri kunde han utan och innan. Euklidisk geometri börjar med ett anta axiom, så följer bevis. Det var så intressant för en nyfiken elvaåring att få lära känna såväl grekisk historia som sträng logik.

Adjunkt Krook var en mästare på att rita perfekta cirklar med krita mot svart tavla. I den första lektionen kunde det vara så enkelt som att definiera origo och cirkelns omkrets.

Han ritade en perfekt cirkel medan sex bänkrader gossar satt knäpptysta. Så uttalade han tydligt:

”I cirkelns absoluta mittpunkt har vi en punkt, som de gamla grekerna benämnde origo”

Och så tryckte han kritan mot tavlan så man hörde hur det krasade och efterlämnade en distinkt punkt…så skrev han ”O” intill.

Adjunkten fortsatte: ”På cirkelns periferi”… och han svepte handen med kritan runt den perfekta figuren för att vi för evigt skulle minnas vad periferi är och stannade strax…”på cirkelns periferi väljer vi i en godtycklig punkt P. Han tryckte till och skrev ”P”.

 

Adjunkt Krook: ”Mellan punkten ”O” och punkten ”P” drar vi så en rak linje, kallad ”OP”.

Jag minns fortfarande hur han vände sig om mot klassen och småskrattade för sig själv…myste liksom självbelåtet.

Alla trettiosex pojkarna satt knäpptysta. Nu hade vi fått lära oss geometrins grunder.

På rasten frågade några äldrekursare om Krook hade ritat linjen ”OP”.

”Jo, det gjorde han.”

”Ni vet väl att han gillar OP Andersson?”

De flesta av oss elvaåringar var helt okunniga om brännvin. Det blev givetvis ett samtalsämne hela den rasten.  Nu förställde vi oss att adjunkten drack brännvin efter skolan varje lördag.  

Kommentarer

Postat av: Ann-Marie Ulfvarson

Publicerad 2020-08-12 10:37:54

Jag minns också Krook. Fast ett helt annat slags minne. Matte var väl inte en höjdare för mig. Men jag gillade honom och skulle ta ett par extralektioner i matte för honom och satt hemma i hans soffa och väntade. Hans lilla hund satt mitt emot och betraktade mig. Och började plötsligt skälla våldsamt på mig. Antingen kände han min nervositet eller kanske blänkte det i mina glasögon på ett skrämmande sätt tänkte jag, vilket sedan av någon anledning suttit i hela livet. Rädslan att titta en hund i ögonen ifall den skulle börjar skälla. Då tänker jag på Krooks lilla hund. Hur det gick med matten minns jag inte.

Svar: Roligt att höra!
ANDERS ULFVARSON

Postat av: HÅKAN ANDERSSON

Publicerad 2020-08-13 10:38:08

Jag följer upp med en liten lärarhistoria även jag även om den inte är så rolig, men lite av samma känsla. Vid hade en slöjdlärare i 3-5:an. Jag tror att han kom från norra Sverige. Han hade bl.a. svårt med vissa uttryckssätt när han talade och förklarade hur vi skulle bära oss åt med verktyg och behandlingen av olika träslag. Ett ofta återkommande var 'de här' som han uttalade slarvigt till allas milda glädje eftersom det återkom -- naturligtvis kallades han Drähä

Svar: Jag gillar dialekter.
ANDERS ULFVARSON

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela