Min mattelärare
Min mattelärare i Högre Allmänna Läroverket för Gossar å Norrmalm (Norra Latin) hette Krook. Adjunkt Krook. Förutom att han tydligt älskade sina ämnen fysik och matematik var han bevandrad i matematikens underbara historia. Särskilt de gamla grekernas geometri kunde han utan och innan. Euklidisk geometri börjar med ett anta axiom, så följer bevis. Det var så intressant för en nyfiken elvaåring att få lära känna såväl grekisk historia som sträng logik.
Adjunkt Krook var en mästare på att rita perfekta cirklar med krita mot svart tavla. I den första lektionen kunde det vara så enkelt som att definiera origo och cirkelns omkrets.
Han ritade en perfekt cirkel medan sex bänkrader gossar satt knäpptysta. Så uttalade han tydligt:
”I cirkelns absoluta mittpunkt har vi en punkt, som de gamla grekerna benämnde origo”
Och så tryckte han kritan mot tavlan så man hörde hur det krasade och efterlämnade en distinkt punkt…så skrev han ”O” intill.
Adjunkten fortsatte: ”På cirkelns periferi”… och han svepte handen med kritan runt den perfekta figuren för att vi för evigt skulle minnas vad periferi är och stannade strax…”på cirkelns periferi väljer vi i en godtycklig punkt P. Han tryckte till och skrev ”P”.
Adjunkt Krook: ”Mellan punkten ”O” och punkten ”P” drar vi så en rak linje, kallad ”OP”.
Jag minns fortfarande hur han vände sig om mot klassen och småskrattade för sig själv…myste liksom självbelåtet.
Alla trettiosex pojkarna satt knäpptysta. Nu hade vi fått lära oss geometrins grunder.
På rasten frågade några äldrekursare om Krook hade ritat linjen ”OP”.
”Jo, det gjorde han.”
”Ni vet väl att han gillar OP Andersson?”
De flesta av oss elvaåringar var helt okunniga om brännvin. Det blev givetvis ett samtalsämne hela den rasten. Nu förställde vi oss att adjunkten drack brännvin efter skolan varje lördag.